- Pakketreizen kunnen in de volgende zomer een stuk goedkoper worden, zeggen enkele experts in de reisbranche tegen De Telegraaf.
- Dit komt deels door de forse daling van de kerosineprijs.
- Maar luchtvaartmaatschappijen moeten ook meer lasten afdragen, zoals havengelden en emissierechten.
- Lees ook: Schiphol verhoogt kosten voor luchtvaartmaatschappijen met bijna 15% – dat maakt vliegtickets duurder
Vakanties zullen in de zomer volgend jaar waarschijnlijk goedkoper worden. Volgens enkele partijen in de reisbranche zullen de prijzen van pakketreizen naar verwachting tot 8 procent dalen, meldt De Telegraaf. Zij schrijven dit toe aan lagere kerosineprijs en wegvallen van de inhaalvraag na de coronapandemie.
Afgelopen zomer waren pakketreizen nog 10 tot 15 procent duurder, om precies de precies de omgekeerde redenen. Consumenten wilden er na de lockdowns weer op uit en lieten het geld dat ze in de anderhalf jaar ervoor hadden opgespaard flink rollen. Net op dat moment schoot de kerosineprijs omhoog, waardoor vliegen plotseling een stuk duurder werd.
In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine: 800 badkuipen vol
Uit recente cijfers van luchtvaartkoepel IATA blijkt dat de kerosineprijzen momenteel 14,3 procent lager liggen dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft een grote impact op de kosten voor luchtvaartmaatschappijen, en dus op de ticketprijzen. Een vliegtuig tankt voor een intercontinentale vlucht namelijk al snel 100.000 liter kerosine. Dat is ongeveer 800 badkuipen vol.
Alleen wordt een prijsverhoging of -verlaging vaak met vertraging doorgevoerd, omdat luchtvaartmaatschappijen hun brandstof vaak ver van tevoren tegen een vaste prijs inkopen. Het kan dus nog even duren voordat de prijsdaling van kerosine zich vertaalt in lagere ticketprijzen.
Lees ook: 6 tips voor het scoren van een voordelig vliegticket
Er zijn echter ook tal van factoren die de ticketprijzen juist mogelijk kunnen opdrijven. Zo werd onlangs bekend dat Schiphol de havengelden voor luchtvaartmaatschappijen forser verhoogt dan eerder was gedacht: met 14,8 procent in plaats van de aangekondigde12 procent. Daardoor wordt het nog duurder voor luchtvaartmaatschappijen om gebruik te kunnen maken van de luchthaven, en die kosten zullen zij waarschijnlijk doorberekenen aan de consument.
Daarnaast geldt er een vliegtaks van 26 euro per ticket voor alle vluchten die vanaf een Nederlandse luchthaven opstijgen. Dit was vorig jaar nog 8 euro. Ook gaat de Europese Unie vanaf 2024 het systeem voor CO2-emissierechten op de schop nemen, waardoor zij steeds dieper in de buidel zullen moeten tasten om deze rechten te behouden. Verder wil de luchtvaart biobrandstof met kerosine gaan vermengen. Aangezien die brandstof een stuk duurder is, loopt een tankbeurt ook meer in de papieren.
Door die stapeling van extra kosten spraken economen van ABN AMRO eerder dit jaar al de verwachting uit dat de prijs van vliegtickets de komende jaren weleens zouden kunnen stijgen; in elk geval binnen de Europese Unie.